Ce trebuie sa stim atunci cand cumparam online.
Cumparaturile online au inregistrat o tendinta crescatoare din 2016 pana in prezent.
Din ce in ce mai multi romani prefera cumparaturile online in detrimentul celor clasice.
Alegerea de a face cumparaturi online vine din nevoia oamenilor de a avea mai mult timp liber, economisirea banilor, gama variata de produse si nu in ultimul rand, efortul redus pe care il depun.
Iata ce trebuie sa stim atunci cand cumparam online:
- Cumpara de pe site-uri sigure.
Cum faci asta? Simplu!
Magazinul online de unde doresti sa achizitionezi produse sau servicii trebuie sa contina informatii cu privire la denumirea firmei, adresa, e-mail si numar de telefon. Toatea aceste informatii sunt necesare pentru a putea contacta cu usurinta vanzatorul. - Informeaza-te despre produs.
Produsul sau serviciul pe care doresti sa il achizitionezi trebuie sa contina, pe langa pozele de prezentare, informatii despre el, specificatii si neaparat trebuie sa aiba pretul afisat. Pretul final al produsului trebuie sa contina pe langa costuri si adaos comercial, TVA. Taxa pe valoarea adaugata poate fi inclusa in pretul final sau poate fi separata de pretul produsului. In oricare oricare caz acest lucru trebuie specificat de vanzator. - Costul de livrare.
Costul livrarii trebuie afisat! Fie ca beneficiezi de livrare gratuita sau nu, vanzatorul este obligat sa aduca la cunostinta clientilor si potentialilor clienti, costul ce reprezinta contravaloarea transportului chiar in pagina de prezentare aprodusului. Atat costul livrarii cat si modalitatea de livrare revin in atributiile vanzatorului de a-si informa clientii cu privire la acest aspect. - Modalitatea de plata.
Modalitatea prin care poti achita produsul este fie online prin intermediul unui card bancar, fie ramburs in momentul primirii coletului. Daca alegi sa achiti online trebuie sa fii atent la platforma prin intermediul careia se face plata. Aceasta trebuie sa fie una securizata.
Cea mai buna modalitate de a achita o comanda plasata online si cea mai sigura este cea ramburs la primirea coletului, insa cea mai comoda este cea de a plati online, cu cardul. Nu tot timpul poti sa alegi sa platesti ramburs. Exista magazine online care expediaza produsele comandate doar daca au fost platite inainte cu cardul.
Mai exista o modalitate de a plati si anume, prin virament bancar. Aceasta presupune achitarea produsului pe baza unei facturi proforme emisa de vanzator. - Posibilitatea de a returna produsul.
Mare atentie la conditiile in care poti returna produsul! De preferat ar fi, inainte de a plasa o comanda pe un site de unde nu ai mai cumparat pana in acest moment, sa citesti cu atentie conditiile in care se returneaza produsul, costurile generate de returnarea acestuia si procedura prin care se returneaza produsul.
Conform legislatiei in vigoare, OUG 34/2014 privind drepturile consumatorului, ai la dispozitie 14 zile lucratoare in care se poate efectua returnarea produsului fara a fi invocat vreun motiv. De asemenea, orice vanzator are obligatia de a pune la dispozitia cumparatorului un formular de returnare.
Ce trebuie sa stim atunci cand cumparam online
Care iti sunt drepturile cand doresti sa returnezi un produs comandat online?
Conform Autoritarii Nationale a Drepturilor Consumatorului si a ligislatiei in vigoare vom prezenta cateva drepturi ale consumatorului in situatia returnarii produsului, si anume:
– persoana care achizitioneaza produse din Uniunea Europeana, are dreptul de a returna produsul in maxim 2 ani de zile de la primirea acestuia, daca se constata si se semaleaza de cumparator o neconformitate;
– daca produsul achizitionat necesita reparatii il poti trimite in service fara sa fie insotit de ambalajul original. Produsul trebuie sa fie insotit doar de certificatul de garantie si factura sau bonul fiscal.
– ai cumparat un produs si constati ca acesta nu corespunde cu poza sau descrierea, este dreptul tau de a-l returna in termen de 14 zile lucratoare;
– o data ce constati ca produsul primit nu este conform cu ce ai comandat contacteaza imediat vanzatorul. In aceasta situatie fie produsul este reparat pe cheltuiala vanzatorului, fie produsul este inlocuit cu unul conform, fie ai dreptul de a-ti primi banii inapoi. Tu hotarasti in acest caz calea cea mai avantajoasa;
– daca semnalezi catre vanzator o problema iar acesta refuza sa o rezolve pe cale amiabila, poti face o reclamatie in scris catre ANPC urmand sa primesti un raspuns oficial in termen de 30 de zile de la data inregistrarii reclamatiei.
Situatiile neplacute aparute in urma cumparaturilor online se semnaleaza direct vanzatorului iar mai apoi ANPC-ului. Legea este de partea ta insa ai mare atentie, atunci cand intampini probleme trebuie sa le comunici cat mai repede.
Povesteste-ne experienta ta printr-un mesaj in campul de mai jos.